10 magiska tips på hur du lyckas i virtuella team

10 magiska tips på hur du lyckas i virtuella team

Arbetar du över nätet med kollegor på andra kontor, kanske till och med i andra länder? Att göra det blir allt vanligare, eftersom digitaliseringen gjort det enklare. Men hur förhåller man sig till sina kollegor i det digitala arbetsrummet? Kommunicerar man på samma sätt? Svaret är nej. Här är 10 tips för virtuella arbetsgrupper!

Publicerad 2018-04-23

Att arbeta i virtuella grupper är för många en stor fördel. Det möjliggör konstellationer som aldrig tidigare varit möjliga eftersom arbetet kan ske mer digitalt. Det mest fantastiska är att vi kan jobba med kollegor från andra kontor eller till och med andra länder. I och med detta så ställs det en rad krav på samarbetet och hur man förhåller sig till varandra. Men innan vi går in på det så tänkte jag först bara reda ut begreppet ”virtuella arbetsgrupper”. Det kanske är oklart för en del. Om inte, så är det bara att hoppa över nästa stycke!

Vad är en virtuell arbetsgrupp egentligen?

Virtuella team är grupper som jobbar mot samma mål, men där deltagarna sitter på olika håll i världen. Man träffas sällan eller kanske till och med aldrig. Denna typ av arbetsform ter sig vanligast i team som har globalt ansvar för en funktion eller projekt som sträcker sig över flera delar av världen. Så, nu har vi rett ut det. Vi går vidare.

Tusen ursäkter att det inte fungerar att jobba på distans

Kommunikationen ser inte likadan ut i verkligheten som digitalt. Och därför kommer man med ursäkt efter ursäkt till varför det inte fungerar att jobba på distans. I grunden handlar det om att vår sociala kompetens inte är helt anpassad för de nya möjligheterna än. Det ställer många nya krav på oss, som vi historiskt inte har tränats inför. Exempelvis att uttrycka sig väl i bild eller ljud eller att vara lyhörd gentemot den andra parten trots distansen. Nya tekniker och metoder såsom visualisering och presentationsteknik blir allt mer viktigare.

Olika kulturer kan krocka

Även när olika kulturer möts där tillvägagångssätt skiljer sig åt, kan missförståelse och kommunikationsproblem lätt uppstå vilket leder till att lagprestationen sjunker. Lagmedlemmar som är tystare (oavsett om de är kulturella eller personliga drag) kommer att bidra mindre i telefonkonferenssamtal. Språkkunskaper kommer också att spela en viktig roll för människornas förmåga att bidra. Föreställ dig hur utmanande det är för någon att gå med i en livlig konversation på telefon om de är antingen obekväma eller inte flytande i det språk som används. Kommunikationen tar en helt ny dimension, som gör det mer utmanande. Hur gör man då för att få virtuella team att lyckas lika bra som face-to-face-team, kanske till och med bättre?!

 

Här kommer 10 värdefulla tips på hur man håller kommunikationen tydlig och undviker missförstånd. Här kan du även ladda hem alla tips om du vill spara dem för framtiden!

 

Malin Ljungberg
Malin Ljungberg Marketing Communications Coordinator

Med en journalistutbildning i bagaget har Malin arbetat inom kommunikation, PR och marknadsföring. Hon jobbar idag som marknadskoordinator på Semantix och har främst ansvaret för den digitala närvaron. Det innebär ett starkt fokus på sociala medier. Malin inspireras av att hitta nya vägar och perspektiv när det gäller att ta sig fram i sociala medier-djungeln.  

Kategorier

Senaste bloggposter