Regler och villkor
5 steg till företagets färdiga termlista

5 steg till företagets färdiga termlista

De flesta företag har ett gemensamt sätt att benämna sina produkter eller tjänster på och det kallas för företagets terminologi. När du använder en genomarbetad terminologi stärks företagets profil och varumärke. Och inte bara det: översättningarna blir också konsekventa när översättaren förstår vilka termer du vill använda. Följ de här fem stegen så har du termdatabasen klar till nästa gång du beställer översättningar.

Publicerad 2017-02-21

1. Finns det redan ett terminologimaterial?

Kolla först om företaget redan har ett terminologimaterial och om du kan få tillgång till det.

2. Skaffa information om strukturen

Skaffa mer information om materialets struktur som t.ex. språkpar, antal poster, definitioner, kategoriseringar med mera.

3. Sätt ihop materialet i en Excelfil

Sätt ihop en Excelfil med alla termer och benämningar.

4. Skicka materialet till oss

Skicka in allt material till oss så sätter vi ihop ditt företags termdatabas.

5. Översätt till alla språk

När termdatabasen är klar, översätt den till alla språk som du planerar att ha företagets kommunikation på.

 

Vill du ta ett steg till? Öka antalet besökare på webbplatsen genom att också sätta ihop en lista med SEO-termer. Vill du veta mer om terminologi? Våra konsulter ger dig svar på alla dina frågor och hjälper gärna till!

Senaste bloggposter

Cookies

Vi använder cookies för att göra ditt besök på vår webbplats ännu bättre. Genom att fortsätta
använda webbplatsen så godkänner du detta.