Regler och villkor
Fem saker du bör veta om affärskulturen i tysktalande länder

Fem saker du bör veta om affärskulturen i tysktalande länder

Har du din marknad och kundkrets i länder där man talar tyska? Då vet du säkert redan att affärskulturen där är helt annorlunda än den svenska. Men hur ska man då bete sig? Här bjuder vi på fem tips som du kan ha glädje av om du gör affärer i tysktalande länder!

Publicerad 2016-09-21

Tyskland är Sveriges största handelspartner och tyska talas av omkring hundra miljoner människor idag, vilket gör att det till det näst största språket i Europa efter ryskan. Tyska talas i Österrike, den tysktalande delen av Schweiz, Luxemburg och Liechtenstein. Affärskulturen i dessa länder är inte som den svenska. Så om du har affärer där, är det ett par saker du bör tänka på. Nämligen det vi kallar för interkulturell kommunikation. Gör rätt från början.

1. Tyskland är mer formellt

Affärskulturen i Tyskland är generellt sett mer formell än den svenska. Arbetsliv och fritid är helt separata från varandra. För att lyckas med affärer i Tyskland är förberedelser A och O. Kom väl förberedd till mötet och se till att din presentation är snygg, men framför allt kort och koncis.

2. Tyskar går rakt på sak

Skippa småsnackandet. Tyskarna vill att man går rakt på sak vid ett affärsmöte. Så bli inte förvånad om affärsdiskussionen startar direkt efter din korta presentation. Det är pang på som gäller.

3. Möt din motpart i Österrike

För österrikare är titlar mycket viktiga och de flesta österrikiska företag har en väldigt utpräglad hierarki. Därför är det viktigt att du, under mötet, är tydlig med vilken position eller vilket mandat du har, och se i förväg till att det motsvarar din österrikiska motparts. Om du befinner dig på lägre nivå än den du möter, så kommer hen inte att lyssna på dig. I förhandlingar är de också väldigt formella, effektiva och affärsinriktade, så här gäller det också att gå rakt på sak, och inte bli för långrandig.

4. Schweizarnas tre nyckelord

Affärskulturen i Schweiz är mycket strikt och välplanerad. Här går ingenting snett. Nyckelorden är artig, diskret och punktlig. Schweizarna är också väldigt måna om sitt privatliv, så undvik klavertramp som att fråga hur frugan mår.

5. Skippa hårda prisförhandlingar

Alltför hårda prisdiskussioner uppfattas som oseriöst, så håll en låg profil i den frågan och undvik att pressa på för hårt.

Summa summarum. Formellt är ledordet som genomsyrar affärskulturen i tysktalande länder. Ordentligt och effektivt. Artighet är också en viktig del av kommunikationen med den du möter. Och en sak till – det finns forskning som visar att om du kommunicerar på det språk som dina affärskontakter talar så kommer dina affärer att öka med 25 %. Så har du kunder i tysktalande länder – se till att översätta din kommunikation till tyska. Vill du lära dig mer om affärskulturen i de länder där ditt företag verkar? Läs mer om våra Språkutbildningar, som anpassas efter dina behov och syften. Vi utbildar i alla språk och har kunskap om affärskulturer runtom i hela världen.

Senaste bloggposter

Cookies

Vi använder cookies för att göra ditt besök på vår webbplats ännu bättre. Genom att fortsätta
använda webbplatsen så godkänner du detta.