Hur mitt interkulturella ledarskap förändrade mitt perspektiv

Hur mitt interkulturella ledarskap förändrade mitt perspektiv

I maj 2016 sökte jag och fick jobbet med att starta och ansvara för driften av Semantix callcenter för tolkning över telefon. Efter snart två år av interkulturellt ledarskap, känner jag att jag vill dela med mig av mina erfarenheter.

Publicerad 2018-05-21

Då, när jag började full med energi och förväntan, hade jag ingen aning om hur det skulle bli och jag hade såklart massor med frågor – och för att vara riktigt ärlig – lite rädslor. Men som den optimist jag är tänkte jag att det löser sig med tiden. Och det har det verkligen gjort. Det har varit och är en intressant och mycket lärorik tid. Här kommer frågorna jag hade när jag började och hur jag upplevde att mitt interkulturella perspektiv förändrades.

Hur ska jag som chef bli accepterad av äldre män från Mellanöstern?

Frågan blev besvarad när jag under lunchen stod vid ena änden av vårt matbord i köket och redde ut en fråga med en medarbetare. Efter ett tag märkte jag att resten av gruppen, inklusive de äldre männen från Mellanöstern, hade lagt ned besticken och slutat att äta. Det tog ett tag innan jag förstod att det var på grund av att jag stod där som de slutade äta. Det finns alltså snarare en risk för att respekten för chefen blir överdriven än tvärtom.

Kan det leda till konflikter på jobbet när man samlar flera olika kulturer på en arbetsplats?

Hur visste jag om personalen hade haft konflikter med varandra i hemlandet? Nej, det visste jag förstås inget om. Medarbetarna själva föreslog en no-religion/no-politics-princip på arbetsplatsen. Jag fick sluta lägga energi på att försöka läsa på om konflikter i Mellanöstern och istället fokusera på vilka kompetenser och egenskaper hos personalen som kunde få oss i gruppen att nå resultat. Och nu vill jag påstå att vi har färre konflikter på vår arbetsplats än genomsnittet av alla arbetsplatser.

Hur hanterar jag religionsutövning på arbetsplatsen?

Jag trodde att min personal skulle behöva gå ifrån för att be och att det inte skulle passa ihop med våra raster. Det som hände var att vårt vilorum användes som bönerum ibland och endast var upptaget på de schemalagda rasterna. Jag fick sluta överdramatisera saker. Så länge verksamheten inte påverkas så kan väl mina medarbetare göra vad de vill på sin raster?

Så mitt slutliga råd till dig som leder internationella team: Sluta koncentrera dig på olikheter och fokusera istället på hur ni ska nå era mål och skapa resultat för verksamheten!

Helén Rigamonti
Helén Rigamonti Unit manager, inhouse interpreting

Med lång erfarenhet av ledarskap och försäljning inom kommunikationsbranschen, arbetar Helén idag med att leda Semantix tolkcenter och kundtjänst. Det innebär ett starkt fokus på att skapa mervärde för våra kunder och driva förändring för att ständigt förbättra vår service. Helén inspireras av att utveckla sitt ledarskap med mål att skapa resultat och motiverade team.

Kategorier

Senaste bloggposter