Regler och villkor
Varför ska du språkutbilda din personal?

Varför ska du språkutbilda din personal?

Vi vet alla att det är en merit att kunna ett annat språk, och då menar vi inte bara engelska, utan alla världens språk. I affärsvärlden är det extra viktigt med språkkunskaper för att nå ut med sitt budskap överallt, och skapa kontakt. Till följd av globaliseringen och ökande migrationsströmmar ser vi också en allt större mångfald på världens marknader. De är inte längre enspråkiga. Här ger vi dig tre anledningar till varför det är en god idé att språkutbilda din personal.

Publicerad 2016-11-22

Vinn fler affärer och förstå dina kunder

Enligt studier så ökar affärerna med 25 % om du kommunicerar på mottagarens språk. Språk är en identitet och den du möter kommer att få ett ökat förtroende för ditt företag och din produkt om du talar deras språk. Studera språket och öka din förståelse för dina kunder, både kulturellt och affärsmässigt, och du kommer även att få ökade  konkurrensfördelar. Det är inte bara din försäljning som får en skjuts, utan du knyter faktiskt också dina befintliga kunder närmare dig.

Bli global för sjutton – engelska räcker inte

Den utbredda idén om att alla kan tala engelska gäller inte längre, och det är kanske till och med lite naivt att tänka så idag. Bara i Sverige har en ökad migration lett till att ca 130 nya språk talas här – och av de nya svenskarna är det nog inte alla som talar engelska. Man måste alltså kunna kommunicera på fler språk än engelska för att nå ut till hela marknaden och skapa tillväxt idag. De språk som används mest i affärssammanhang förutom engelska är exempelvis tyska, franska, ryska, spanska, italienska, polska och kinesiska.

Kompetenshöj din personal

Språkutbildning för din personal ger inte bara affärsnytta i form av fler affärer. Den höjer ju också personalens kunskap och interkulturella kompetens. Du kan ge dina anställda både personlig och professionell utveckling. Om du dessutom väljer att utbilda din personal i grupp, kommer gruppen också att stärkas och bli mer engagerade och kreativa.

Så, med facit i hand – språk ökar dina affärer. Inte bara genom att kommunicera skriftligen på mottagarens språk, genom att översätta all text, utan att faktiskt också kunna tala språket. Vill du bli internationellt konkurrenskraftig, så ska du kunna tala språket. Det ger dig garanterat ett försprång till de flesta av dina konkurrenter.

Vill du ta din personal till en ny nivå? Har du några frågor kring hur en skräddarsydd språkutbildning kan se ut? Kontakta oss för mer information, så kan vi berätta hur det fungerar.

Senaste bloggposter

Cookies

Vi använder cookies för att göra ditt besök på vår webbplats ännu bättre. Genom att fortsätta
använda webbplatsen så godkänner du detta.