Vi söker en Marketing Operations Manager

Har du erfarenhet av att analysera flöden, dra slutsatser och skapa förbättringar genom Marketing Automation? Triggas du att få vara med att bidra till att skapa den ultimata kundresan? Då är det dig vi söker!

Erbjudande

Vi befinner oss mitt i en spännande förändringsresa där den snabba tekniska utvecklingen påverkar både marknaden och utbudet. Med marknadens bredaste erbjudande inom specialiserade språktjänster såsom översättning och tolkning samt med en stark värdegrund får du hos oss möjligheten att spela en central roll i vårt marknadsteam där ditt fokus är att säkerställa den bästa möjliga kundresan.

Du ingår i marknads- och kommunikationsteamet och rapporterar direkt till vår Marketing Director. Notera att tjänsten är en visstidsanställning då det är ett föräldrarvikariat fram till April 2021. Vårt kontor är placerat på Linnégatan mitt i Stockholm.

Om rollen 

Som Marketing Operations Manager blir din huvudsakliga roll att utveckla våra kundflöden. Du får chansen att komma in under uppbyggnadsfasen av en datadriven organisation där ditt jobb blir att utveckla och ansvara för vår Inbound Marketing, Outbound samt Account Based Marketing. En stor del av ditt arbete blir att implementera processer i vårt Marketing Automation-system, samt kravställa och synka mot vårt CRM-system, för att ständigt optimera kundresan. Ditt arbete kommer även stötta säljorganisationen genom att du kontinuerligt analyserar och segmenterar kunddatan för att på så vis identifiera nya målgrupper, erbjudanden, lojaliserande aktiviteteter och churnhämmande initiativ.

För att öka leadsinsamlingen, arbetar du som Marketing Operations Manager tillsammans med content-teamet i utformingen av alla digitala kampanjer så som emailutskick, annonsering och sociala medier, vari du, baserat på data, optimerar konvertering, följer upp mot budget och rapporterar resultat.

För att passa i rollen krävs det att du är analytisk och har en förmåga att skapa agerbara insikter utifrån det samlade dataunderlaget. Vidare krävs att du, utifrån affärsmässiga mål, sätter upp relevanta KPI:er vilka du kontinuerligt följer upp och rapporterar kring och kopplar till ROI.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Bygga upp ett automatiserat arbetsflöde för Semantix Marketing Automation med fokus på lead generation, lead aquisition och leads nurturing.
  • Säkerställa kvalité på insamlade kunddata och underhåll av den.
  • Ansvara för att ta fram och sätta upp målgrupper/kanaler/kommunikation för rullande kampanjer.
  • Ta fram processer för kundresan i samtliga kanaler inklusive web och kundportal.
  • Delta som kravställare i projektgrupp i samarbete med övriga i marknadsteamet och externa byråer.
  • Ständigt utvärdera Semantix externa kommunikation för att optimera, effektivisera och maximera utfall och respons.
  • Hantera kontakt med vår PPC partner, samt arbeta med våra Facebook och Linkedin ads.
  • Ta fram KPI:er för marknadsavdelningens arbete, visualisera resultat och rapportera internt.

Vi söker dig som har

  • Relevant eftergymnasial utbildning.
  • Erfarenhet av och förståelse för köpresan (Buyer’s Journey) och redskap för att uppnå konvertering genom att attrahera trafik, konvertera besökare till leads samt konvertera leads till kunder och utifrån det analysera och optimera.
  • Erfarenhet av Salesforce/Pardot eller likvärdigt verktyg som exempelvis Hubspot.
  • Goda kunskaper och erfarenhet av verktyg för optimeringsarbete, både för analys och testning. God vana av att omsätta insikterna av den analyserade datan i konkreta handlingar samt erfarenhet inom digital affärsutveckling.
  • Mycket goda kunskaper i engelska och svenska i både tal och skrift (notera att vårt koncernspråk är på engelska).

Meriterande med kunskaper i Google Tag Manager samt erfarenhet av E-Commerce (B2B) med fokus på tjänsteförsäljning.

Om dig

För att trivas hos oss och i denna roll tänker vi att du är en person med eget driv som vill vara en del av vår förändringsresa. Vi tror att du är en analytisk person som gärna tar egna initiativ med målet att ständigt förbättra kundens upplevelse. Vi kommer att göra detta tillsammans och ha kul på vägen, så att trivas med att samarbeta är något som är viktigt samtidigt som du tar ansvar för att din del av projekten levererar. I denna roll kommer du ha många kontaktytor, bland annat med sälj- och IT-avdelningen.

Intresserad? Välkommen med din ansökan!

Vad händer nu? I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Olof Lindmark ol@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan med CV/Linkedinprofil och ett personligt brev via www.kimm.se senast 2020-01-27. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Notera att rollen kan komma tillsättas innan utsatt datum.

Välkommen med din ansökan redan idag!

Om Semantix

Semantix är Nordens ledande kommunikationspartner för flerspråkiga tjänster och har tillhandahållit tolkning, översättning och språkteknologi till den offentliga och privata sektorn i mer än 50 år. Semantix omsätter cirka 1 miljard svenska kronor och arbetar enligt ISO 9001:2015. Semantix har omkring 450 anställda och ett omfattande nätverk av tusentals språkspecialister över hela världen. Semantix är majoritetsägt av private equity-fonden Segulah V L.P.