Regler och villkor

Semantix har plats nummer 15 i global rankning av de största språkföretagen

I årets upplaga av Common Sense Advisorys globala rankning av de största språkföretagen hamnar Semantix på plats nummer 15. Rapporten visar också på en vändning av globaliseringen.

Common Sense Advisory rankar varje år de hundra största leverantörerna av översättning, lokalisering och tolktjänster i världen och presenterar dem tillsammans med en rapport om språkmarknaden globalt. Common Sense Advisory mäter såväl världsmarknaden som de lokala regionerna enligt FN:s definition utifrån företagens redovisade intäkter och annan finansiell information från det gångna året samt presenterar sin prognos för kommande år. Semantix har rankats som det största språkföretaget i Norden sedan mätningarna startade.

Enligt Common Sense Advisory syftar den senaste tidens återuppväckande av nationalistisk politik till att begränsa den globala handeln över gränserna. Som svar på det ser man en ökad regionalisering som syftar till att utveckla regionalt samarbete och integration mellan länder i specifika regioner.

– Att Semantix nu är det femtonde största språkföretaget i världen och fortsatt störst i Norden är bra, men vi ser med tillförsikt fram emot nästa års rapport när vårt nyligen genomförda köp av språkföretaget TextMinded läggs in i Semantix resultat. Att vi nu är representerade på fler lokala marknader gör att vi också möter den ökade regionaliseringen. Vi är på rätt väg, säger Anders Uddfors, vd och koncernchef på Semantix.

Semantix är Nordens ledande leverantör av översättnings- och tolktjänster med närmare 50 års samlad erfarenhet. Bland kunderna finns små och stora företag och myndigheter inom olika branscher. Semantix omsätter cirka 900 miljoner kronor och har kontor i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Kina, Chile och Spanien. Totalt har företaget cirka 450 anställda medarbetare och cirka 7000 frilansande språkkonsulter i nätverk. Semantix är majoritetsägt av private equity fonden Segulah V L.P.

Webbplats: www.semantix.se

Anders Uddfors, vd och koncernchef 08-506 225 50, anders.uddfors@semantix.se

Följ oss på

använda webbplatsen så godkänner du detta.