Nils-Erik Lindström blir ny chef för översättningsteknik på Semantix

Den 18 maj tillträdde Nils-Erik Lindström som ny chef för Semantix avdelning för översättningsteknik. Nils-Erik kommer närmast från Scania där han ansvarat bland annat för maskinöversättningsteknologi.

– Rekryteringen är ett steg i processen att stärka Semantix ytterligare inom området översättningsteknik. Vi tror att Nils-Eriks erfarenhet från köparsidan med kunden i fokus i kombination med hög teknisk kompetens är en riktigt bra förstärkning för Semantix nu när vi befinner oss i ett expansivt skede, säger Anna Kristell, ansvarig för tjänsteområdet översättning på Semantix.

Nils-Erik kommer närmast från Scania där han bland annat varit ansvarig för maskinöversättningsteknologi samt översättning av programvaror för Scanias lastbilar och applikationer till smarta telefoner. Dessförinnan har Nils-Erik mångårig erfarenhet från översättningsbranschen i bolag som AAC Global och CBG.

– Jag har länge hållit ögonen på Semantix. Språkteknik ligger mig varmt om hjärtat och här får jag och mitt team möjlighet att ta Semantix till nästa nivå, säger Nils-Erik Lindström

Anna Kristell,
tjänsteområdeschef för översättning