Regler och villkor

Patrik Attemark ny VD och koncernchef för Semantix

Patrik Attemark har utsetts av styrelsen till ny VD och koncernchef för Semantix och tar över efter Anders Uddfors som lämnar Semantix.

Styrelsen för Semantix har utsett Patrik Attemark, 49 år, till ny VD och koncernchef. Under Patrik Attemarks ledning kommer Semantix fortsätta sin strategi att förstärka sin marknadsledande position inom tolk- och översättningstjänster i Norden samt vara drivande i marknadens teknikutveckling.

–  Patrik Attemarks långa erfarenhet av exekutivt ledarskap, informationstjänster, välfärdssektorn samt IT-bakgrund gör Patrik synnerligen lämpad att hantera kommande möjligheter och utmaningar på den nordiska tolk- och översättningsmarknaden, säger Semantix Ordförande Peter Carrick.

Patrik Attemark kommer närmast från koncernledningen i Ambea som affärsområdeschef för deras största division Nytida. Patrik tillträdde den positionen under 2016 i samband med Ambeas förvärv av Solhagagruppen, där Patrik var VD och koncernchef sedan 2013. Patrik har även haft ledande befattningar som VD för Bisnode Kredit och VD InfoTorg inom Bisnode koncernen under perioden 2007-2013. Tidigare arbetsgivare inkluderar Soya Group, Bankgirot samt Ericsson HP Telecommunications.

– Jag är mycket imponerad av företaget och medarbetarna i Semantix som på ett framgångsrikt sätt har skapat en ledande position på den nordiska marknaden med stor teknisk kompetens. Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Semantix tillsammans med teamet och Segulah, säger Patrik Attemark.

VD-skiftet kommer att ske 2 oktober 2017 vilket även kommer vara Patriks första arbetsdag.

– Under Anders Uddfors ca 8 år på Semantix har företaget trefaldigat omsättningen med ökad lönsamhet och tagit en ledande position inom Norden inom såväl översättnings- som tolktjänster samtidigt som bolaget genomgått en långtgående teknologisk utveckling. Styrelsen tackar Anders för framgångsrikt arbete när han nu lämnar på egen begäran, säger Semantix Ordförande Peter Carrick.

– Resan och arbetet med Semantix har varit fantastiskt roligt och bolaget står idag väl rustat för att fortsätta att utvecklas som Nordens ledande språkföretag, säger Anders Uddfors.

Semantix är Nordens ledande leverantör av översättnings- och tolktjänster med närmare 50 års samlad erfarenhet. Bland kunderna finns små och stora företag och myndigheter inom olika branscher. Semantix omsätter cirka 900 miljoner kronor och har kontor i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Totalt har företaget cirka 430 internt anställda och varje månad betalar man ut ersättningar till mer än 3 000 frilansande språkkonsulter. Semantix huvudkontor är i Stockholm där största delen av den svenska översättningsorganisationen också arbetar. Semantix är majoritetsägd av private equity fonden Segulah V L.P.

Peter Carrick, Ordförande Semantix, +46 (0)70-255 88 98

Patrik Attemark, Tillträdande VD och koncernchef Semantix,
+46 (0)70-166 56 01

Följ oss på

använda webbplatsen så godkänner du detta.