Segulah blir ny ägare till Semantix

Nordens största språkföretag Semantix, med cirka 300 anställda, får en ny ägare. Det är investeringsfonden Segulah V L.P. som förvärvar språkföretaget från den tidigare majoritetsägaren, Litorina Kapital III L.P. samt minoritetsägare. De operativa aktieägarna i bolagets ledning kvarstår som ägare efter transaktionen.

Semantix är Nordens ledande leverantör av översättnings- och tolktjänster. Kunderna återfinns inom både privat och offentlig sektor. Koncernen omsätter cirka 600 miljoner kronor och har tolv kontor i Sverige, Finland och Norge. Totalt har man cirka 300 internt anställda och månatligen betalar man ut ersättning till cirka 3 000 frilansande språkkonsulter.

– Under Litorinas ägande sedan december 2009 har bolaget stärkt sin ledande nordiska position, bland annat genom utveckling av tjänsteerbjudanden, kundfokusering, investeringar i system och förstärkning av organisationen samt genom ett antal tilläggsförvärv. Semantix omsättning har sedan Litorinas förvärv vuxit från cirka 300 miljoner kronor till cirka 600 miljoner kronor, med stabil vinstmarginal, säger Lars Verneholt, partner på Litorina Capital Advisors AB, investeringsrådgivare åt fonden Litorina Kapital III. Semantix utgör idag en stark plattform för lönsam tillväxt framgent, och vi ser goda möjligheter för företaget att fortsätta utvecklas positivt under Segulahs ägande, säger Lars Verneholt.

– Semantix har gjort en imponerande resa under de senaste åren. Kombinationen av bolagets försäljningsframgångar och deras tekniska satsning har byggt en utmärkt plattform för vidare tillväxt. Nu ser vi fram mot att tillsammans med bolaget ta nästa kliv i tillväxtresan där såväl förvärv som fortsatt organisk tillväxt finns med i planen, säger Henrik Lif, managing partner på Segulah Advisor AB.

Vi är mycket glada att få en så stark och välmeriterad ägare som Segulah. De har den erfarenhet och kunskap som krävs för att stödja oss i vår fortsatta tillväxtresa i den fragmenterade språkbranschen. Nu skall vi fortsätta vår satsning på att genom teknik och effektiva processer höja kvalitén för kunden på ett kostnadseffektivt sätt, avslutar Anders Uddfors, vd på Semantix.

Affären förväntas slutföras i juli och är villkorad av godkännanden av konkurrensmyndigheten i Sverige.

För mer information Anders Uddfors, vd, Semantix, +46 (0)703774804

Semantixär Nordens ledande leverantör av översättnings- och tolktjänster med över 40 års samlad erfarenhet. Bland kunderna finns små och stora företag och myndigheter inom de allra flesta branscher. Semantix omsätter cirka 600 miljoner kronor och är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2008. Koncernen har tolv kontor i Sverige, Finland och Norge. Totalt har man cirka 300 internt anställda och månatligen betalar man ut ersättningar till cirka 3 000 frilansande språkkonsulter. Webbplats: www.semantix.se.

Litorina, grundat 1998, fokuserar på att förvärva och industriellt utveckla primärt svenska företag tillsammans med dess ledande befattningshavare. Litorina erbjuder en bred och djup kompetens genom egen organisation samt genom sitt nätverk av industriella rådgivare. Bakom Litorina står ett antal långsiktiga och välrenommerade institutioner som tillsammans har investerat cirka 4,8 miljarder kronor i Litorinas fyra fonder. Webbplats: www.litorina.se.

Segulah, som grundades 1994, är ett private equity-bolag inriktat på utköpsaffärer av medelstora företag i Norden. Affärsmodellen bygger på majoritetsägande och ett aktivt engagemang av branschkunniga industriella rådgivare. Segulah förvaltar för närvarande cirka 8 miljarder kronor – huvudsakligen från internationella placerare av pensionskapital och donationskapital samt privata familjestiftelser. Segulah är en medelfristig ägare med ett perspektiv på att skapa förändring och uthålligt värde under en period om mellan 5 och 7 år. Segulah vill att portföljbolag ska öka sin lönsamhet till exempel genom att bredda sin verksamhet och genom geografisk expansion och förvärv. Segulah Advisor AB är exklusiv investeringsrådgivare till de brittiska fonderna Segulah III L.P., Segulah IV L.P. och Segulah V L.P. Webbplats: www.segulah.se.

Anders Uddfors, vd, Semantix
+46 (0)703774804