Semantix anställer Helén Rigamonti som verksamhetschef för tolkcentret i Kungens Kurva

Semantix anställer Helén Rigamonti som verksamhetschef för Semantix nya tolkcenter i Kungens kurva. Här skapas 50 nya arbetstillfällen i en mångkulturell miljö där tolkar som talar språken arabiska, dari och somaliska kommer att arbeta. Helén kommer närmast från företaget Unikum – unikt lärande.

– Heléns ledaregenskaper och erfarenhet i kombination med hennes resultatfokus kommer att bidra till en lyckad uppstart av vårt tolkcenter i Kungens kurva, säger Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef för tolkning på Semantix.

Helén kommer närmast från Unikum där hon var chef för Kundservice & Customer success. Innan dess har Helén under många år arbetat på Cision Sverige AB där hon haft flera olika ledarroller. Heléns senaste position där var som director customer operations.

– Jag valde tjänsten på Semantix för att få möjligheten att bygga upp en verksamhet från grunden, och främst för det mångkulturella ledarskapet jag får utveckla här, säger Helén. Det är också en stor förmån att få bidra till att skapa jobb åt målgrupper som ofta har svårt att få sin första anställning på svensk arbetsmarknad.

Helén tillträdde tjänsten den 1 juni och är nu upptagen med planering, rekrytering och iordningställande av lokaler inför verksamhetens start i september. Som tidigare meddelats skapar Semantix 100 nya arbetstillfällen genom att öppna ytterligare tolkcenter för distanstolkning ‒ ett i Sverige söder om Stockholm och ett i Finland i Helsingfors ‒ och genom att utöka verksamheten i Uppsala.

Semantix är Nordens största språkföretag med tjänster inom översättning, tolkning och språkutbildning. Företaget har ett nätverk med 7 000 översättare och tolkar och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland. Semantix är majoritetsägt av private equity-företaget Segulah.

Elisabeth Cardoso da Silva, Tjänsteområdeschef Tolkning 0707-28 20 21, elisabeth.cardosodasilva@semantix.se

Ann Wikland, Marknadskoordinator, 0769-46 85 55, ann.wikland@semantix.se