Semantix är världens största leverantör av kontakttolkningstjänster

I årets upplaga av Common Sense Advisorys globala rankning av leverantörer av tolktjänster kommer Semantix på första plats.

Kontakttolkning utgör en stor del av den globala marknaden för språktjänster. Common Sense Advisorys undersökning visar att Semantix kontakttolkningstjänst rankas i topp av de 20 största språktjänstleverantörerna i världen.

– ­För oss är det så klart bra att få en sådan här bekräftelse. Men det viktiga är trots allt att vi kan leverera kontakttolkstjänster till alla som behöver det. Vi lägger ner stora resurser både på att rekrytera tolkar och på att få tolkarnas tid att räcka till så många uppdrag som möjligt genom utveckling av digitala hjälpmedel som förenklar tolkens vardag, säger Anders Uddfors, vd för Semantix.

Semantix är Nordens största språkföretag, med tjänster inom översättning, tolkning och språkutbildning. Företaget har ett nätverk med 7 000 översättare och tolkar och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland. Semantix är majoritetsägt av private equity-företaget Segulah.

Anders Uddfors, vd och koncernchef,
08-506 225 50,