Semantix bidrar med nödpaket till människor på flykt

Just nu tvingar krig och våld i Syrien och Irak miljontals människor på flykt.

Desperata familjer riskerar sina liv i försök att komma till Europa för att ge sina barn en chans att överleva. UNHCR finns längs flyktvägarna för att ge skydd och nödhjälp och därför väljer Semantix att bidra till deras arbete med ett nödpaket per anställd.

– Vi kan i första hand agera här och nu! Vi tar ett samhällsansvar kring den rådande situationen och kommer att fortsätta med stödjande aktiviteter. Vi som företag och individer kan göra mycket för att hjälpa, säger Semantix vd Anders Uddfors.

Semantix arbetar dagligen med översättningar och tolkuppdrag inom såväl offentlig som privat sektor. Under 2014 översatte vi över 663 språkriktningar på 136 olika språk och tolkade 233 språkriktningar på 157 språk. Vi ser det som en självklarhet att bidra på bästa möjliga sätt i den rådande krisen.

– Människor som är på flykt har ofta lämnat allt bakom sig för att göra den farliga resan till säkerhet. Vi vill bidra med ett nödpaket per anställd som kan räcka till mat, vatten, filt, handduk, torra kläder och skor, säger Semantix HR-chef Pernilla Lindström.

UNHCR:s historia
FN:s flyktingorgan UNHCR uppstod i kölvattnet av andra världskriget med uppgift att hjälpa miljoner människor som drivits på flykt i ett Europa som låg i ruiner. UNHCR, från det engelska namnet United Nations High Commissioner for Refugees, arbetar för världens flyktingar. Läs mer på sverigeforunhcr.se.

Pernilla Lindström, HR-chef
pernilla.lindstrom@semantix.se