Semantix flyttar fram sin position i global rankning av de största språkföretagen

Semantix flyttar fram sin position till nummer 14 i årets upplaga av Common Sense Advisorys globala rankning av de största språkföretagen.

Common Sense Advisory rankar varje år de hundra största leverantörerna av översättning, lokalisering och tolktjänster i världen och presenterar dem tillsammans med en rapport om språkmarknaden globalt. Common Sense Advisory mäter såväl världsmarknaden som de lokala regionerna enligt FN:s definition utifrån företagens redovisade intäkter och annan finansiell information från det gångna året samt presenterar sin prognos för kommande år. Semantix har rankats som det största språkföretaget i Norden sedan mätningarna startade.

Enligt Common Sense Advisory finns det många osäkerhetsfaktorer som påverkar världsekonomin i allmänhet och i förlängningen även språkbranschen, men samtidigt ser det positivt ut för språkmarknaden inför de kommande åren.

– Att Semantix nu är det fjortonde största språkföretaget i världen och fortsatt störst i Norden är ett kvitto på att vi är på rätt kurs, säger Anders Uddfors, vd och koncernchef på Semantix.

Semantix är Nordens största språkföretag, med tjänster inom översättning, tolkning och språkutbildning. Företaget har ett nätverk med 7 000 översättare, tolkar och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland. Semantix är majoritetsägt av private equity-företaget Segulah.

Anders Uddfors, vd och koncernchef
08-506 225 50,