Semantix öppnar nytt tolkcenter i södra Stockholm

I syfte att öka tillgången på tolkar öppnar Semantix ett nytt tolkcenter för distanstolkning söder om Stockholm.

– Det känns onekligen bra att vi nu även är igång i Stockholm med ett tolkcenter. Öppningen av tolkcentret i södra Stockholm är ett led i vårt löpande arbete med att utveckla användarvänliga digitala språklösningar för att så många som möjligt ska få ta del av våra tolktjänster, säger Anders Uddfors, vd på Semantix.

Det nya tolkcentret ligger i Skärholmen söder om Stockholm. Semantix öppnade det första tolkcentret i Uppsala 2013. Där arbetar i dag 44 tolkar men verksamheten kommer även här att utökas med 30 tolkar.

– Det känns superbra att ha Helen Rigamonti med i vårt team. Helen är ny på Semantix och  chef på vårt nya tolkcenter. Helen har gjort ett toppenjobb med att få allt på plats för starten av verksamheten idag, säger Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef för kontakt- och distanstolkning på Semantix.

Semantix söker framförallt tolkar i språken arabiska, dari, persiska, somaliska och tigrinska. Dessutom utbildar och fortbildar Semantix tolkar för att alltid kunna leverera tolkning med högsta möjliga kvalitet.

Semantix är Nordens största språkföretag med tjänster inom översättning, tolkning och språkutbildning. Företaget har ett nätverk med 7 000 översättare och tolkar och erbjuder språktjänster inom alla språk. Semantix har sex kontor i Sverige, två i Norge och fyra i Finland. Semantix är majoritetsägt av private equity-företaget Segulah.

Elisabeth Cardoso da Silva, tjänsteområdeschef för kontakt- och distanstolkning,
08-506 119 11, elisabeth.dasilva@semantix.se

Ann Wikland, marknadskoordinator, 0769-46 85 55, ann.wikland@semantix.se