Kontakttolkning – vad innebär det och hur bokar jag det?

Den traditionella formen av tolkning där tolken finns med på plats. Tolken behöver ofta resa och vi hjälper gärna till att samordna uppdragen så att det blir så effektivt som möjligt för dig som kund.

Fördelarna med att anlita en kontakttolk

  • Tolken är med på plats och möjliggör ett samtal mellan två personer som inte talar samma språk.
  • Tolken kan även tolka synintryck.
  • Det underlättar för tolken att kunna se minspel och gester.
  • Det finns ingen risk för tekniska avbrott.

När är det bäst med kontakttolkning?

Vi rekommenderar särskilt att du använder kontakttolkning i följande situationer:

  • tolkning i domstol, där det normalt handlar om simultantolkning
  • i samtal med mycket små barn, psykiskt sjuka människor och hörselskadade personer.

Vad ska jag tänka på när jag anlitar en kontakttolk?

Sätt er som i en triangel. Tolken ska sitta i spetsen av triangeln och du och den du talar med ska sitta mitt emot varandra för att kunna ha ögonkontakt under samtalet. 

Se filmen Att tala genom tolk för ett bra tolksamtal.

Vad är avistatolkning?

Avistatolkning är när tolken direktöversätter ett dokument muntligt i samband med en tolkning. Denna tjänst bokar du när du bokar ditt tolksamtal.

Fördelarna med att använda vår kundportal

Om du använder dig av kundportalen kan du

  • beställa tolktjänst dygnet runt utan någon risk för telefonköer
  • hantera tolkning direkt via webben
  • ändra och avboka redan gjorda bokningar
  • hämta information om dina uppdrag
  • kommunicera med Semantix tolkförmedling.

Med vår kundportal blir bokning av tolktjänster enklare, snabbare och säkrare.

Jag vill boka en kontakttolk men har inget login. Hur gör jag?

Fyll i formuläret nedan så skickar vi dig dina inloggningsuppgifter.